Торгова марка

Давайте понюхаємо цю торгову марку разом з експертизою

 Ви ж знаєте Yves Saint Laurent? А такі бренди як CHANEL, Shiseido, Sonia Rykiel? Теж швидше за все знаєте. Це всесвітньо відомі торгові марки парфумерії. Але любите Ви швидше не всю величезну гаму парфумерії торгової марки CHANEL (Шанель) взагалі, а якийсь конкретний аромат: Chanel Chance або Chanel Coco? А наприклад, запах Chanel Egoiste Вам взагалі неприємний… Хоча Chanel Egoiste Platinum!? У ньому, цьому особливому запаху бажаного чоловіка є щось… Мрія, напевно! )))

 Реєстрація торгових марок, скорочено – ТМ, проводиться найчастіше для назви парфумів, які як правило і реєструються як ТМ і потім ці торговельні марки розміщуються на упаковці.

  А ось сам флакон або упаковка парфумів може бути зареєстрована як промисловий зразок. Текст та малюнок на коробочці парфумів може охоронятися авторським правом. Звісно, якщо він має певну оригінальність. А ось сам склад парфуму, особливо його композиція із певних синтетичних нюхових складових, може отримати патент на корисну модель. І навіть, якщо пляшка буде мати якесь нове конструкторське рішення і мати новий технічний результат, то ці конструктивні елементи можуть бути отримати патент на корисну модель або навіть патент на винахід.

 Однак що ж відбувається із самими запахами?

  В Україні в реальній практиці реєстрацій ТМ не допускається реєстрація запаху як торгової марки. Але в деяких країнах зареєструвати ТМ для запаху все ж таки можливо.

  Наприклад – у США, де нюховою ТМ захищені тенісні м’ячі, що пахнуть свіжою травою, паливні добавки, що пахнуть виноградом, вишнею чи полуницею. Тобто такі позначення відрізняють продукцію з прив’язкою до конкретного виробника.

  Стосовно парфумерної галузі виникає велика кількість правових колізій щодо реєстрації прав на деякі особливості сприйняття товарів. Так, у теорії, запах можна зареєструвати як товарний знак  оскільки прямої та однозначної заборони на це в законодавстві немає. Однак точно визначити запах для звичайного споживача надзвичайно складно, тому щоб розрізняти різні аромати зазвичай реєструють як торгову марку саму назву парфумів. Крім цього, ви ж знаєте, що температурний режим, наприклад зима чи літо можуть змінити запах парфуму. Та й сама шкіра людини при її 36 градусах тепла – це певний температурний режим. Як перевірити, що цей запах, захищений цією торговою маркою – це він чи не він? Тому Українське законодавство в галузі захисту ароматів як торгові марки так само «невловиме» як і самі аромати..

Законодавства країн світу про нюхові торгові марки.

Закон Великобританії від 1994 року передбачив можливість реєстрації нюхових торгових марок. Але при цьому ситуація особлива. Англійське Патентне відомство вважає, що запах сам собою не може бути предметом правової охорони для парфумерії. А ось для інших товарів – цілком. За повідомленнями преси у Великій Британії було зареєстровано дві нюхові торгові марки: «квітковий аромат, що нагадує троянду» для таких товарів, як автомобільна гума, друга – як «сильний запах гіркого пива» для стріл для гри в дартс. Прецедент було створено!

У свою чергу у США також допускають реєстрацію нюхових торгових марок. При реєстрації таких ТМ у США необхідно надати графічний вираз флакона та опис аромату торгової марки. Експертиза United States Patent and Trademark Office’ розрізняє випадки, коли запах має другорядне значення або є основним джерелом відмінності. І тому природно, якщо запах – це основна відмінність цієї ТМ, та дозволяє відрізнити за запахом цей товар від таких самих споріднених товарів, то такий запах може бути зареєстрований як ТМ.

 ВИСНОВОК: у сфері реєстрації нюхових торгових марок сьогодні існує більше питань, ніж відповідей. І ще раз обмовимося, що в українському законодавстві про ТМ щодо ароматів (запахів), у прямій постановці у Законі “Про охорону прав на знаки для товарів та послуг” немає заборони реєстрації Оскільки, згідно із законом, об’єктом знака може бути будь-яке позначення (знак, за яким товари та послуги одних осіб відрізняються від товарів та послуг інших осіб) або будь-яка комбінація позначень. Але українське законодавство передбачає, що позначення має бути придатною до реєстрації, тобто. має бути можливість внесення до Держреєстру та публікації в офіційному бюлетені “Промислова власність”. А вже з цього можна зробити висновок про те, що нюхова торгова марка в Україні неможлива.

Торговельну марку в Україні понюхати не можна! 🙂

Підготовлено за матеріалами зарубіжної преси.

© Яна Кондратюк, 2011

P.S. А ось якщо Вам потрібна реєстрація торгової марки, то ми готові працювати для Вас!

Related Posts