Торгова марка

Торгова марка у запитаннях та відповідях, відповідає Патентний повірений

  Напевно, перше, з чого починається бізнес, це Ідея. Але друге – це Ім’я. Це буде назва підприємства або назва продукту чи послуги, це все Ім’я. Ось це Ім’я мовою закону і є Торгова марка.

  Функції торговельної марки. Якщо все подати спрощено, то реєстрація торгової марки виконує три основні функції:
1) Захисна: не дати комусь у вас відібрати Ім’я, розкручене за ваші ж гроші. І тут не важливо, для якого конкретного вашого товару, чи то одяг чи взуття, чи просто назва магазину, чи то для позначення ваших послуг тощо, але захищати – треба;
2) Агресивна: дати можливість вже вам згідно із законом вдарити по тому, хто зазіхне на вашу ТМ, розкручену за ваші гроші для конкретного товару, або послуги. Ви зможете боротись з імітаторами: (ну навіщо вам «двійники»?;
3) Накопичувальна: вкладення у розкрутку та зростання вашого бізнесу призводять і до зростання вартості цього позначеня. Банальна істина стверджує: «ціна імені Coca-Cola перевищує вартість її заводів». Тобто. ваша інтелектуальна власність дорожчатиме разом із вашим бізнесом.

  А тепер спробуємо поставити ЗАПИТАННЯ та надати ВІДПОВІДІ щодо реєстрації торгової марки. Відповіді надає Патентний повірений Кондратюк І.В.

 Питання 1. З чого найкраще почати захищати своє Ім’я? По-перше, щоб захистити цю торгову марку спочатку потрібно її зареєструвати. За аналогією, як у відомому жарті: «Боже, пошли мільйон моєму чоловікові в лотереї!» і Його Голос згори: «Тож нехай хоч раз купить квиток!». Те саме з брендами: не реєструйте їх, не витрачайте на їх просування грошей – тоді ніколи вони не будуть коштувати мільйони. Слід зазначити, що законодавство України не зобов’язує нікого реєструвати своє позначення. І суть тут зовсім інша – в завданнях, які вирішує реєстрація торгової марки. А вона захищає конкретне позначення для конкретних товарів або послуг. Тому і починати захист Імені треба саме з цього: визначити, для яких саме товарів чи послуг яке саме позначення ви бажаєте захистити.

 Питання 2. Якщо є Свідоцтво на ТМ, чи можна спати спокійно?

На жаль, але ні. Часто стикаємося із ситуацією: дзвонять та просять надати юридичні послуги з досудового чи судового захисту ТМ: «Наші права порушують!». По-перше, завжди просимо номер Свідоцтва. Відкриваємо базу ТМ або читаємо, що у Свідоцтві та в шоці! БО фірма працює багато років, серйозний бізнес, а так і не перейнялися витратити кілька тисяч гривень на правильний (тобто повний) захист своєї ТМ. Наша перша порада власнику Бізнесу: перевірте, а що у вас написано у Свідоцтві? Уважно прочитайте, які товари та послуги захищає ваш зареєстрований знак? Наприклад, ми неодноразово стикалися: фірма виробляє одні товари, а п’ять років тому вони свій логотип зареєстрували взагалі для інших товарів. І потім у паніці тому, що прав у них нема Класика неправильного алгоритму реєстрації – це, коли підприємство зобов’язує штатного юриста підприємства реєструвати свої позначення. Це приблизно як змушувати стоматолога лікувати грип, адже теж лікар: щось лікуватиме, питання тільки чи вилікує? Жоден юрфак не готує у достатньому обсязі юристів із спеціалізацією в інтелектуальній власності, повторюся ще раз – жоден.
Друга наша порада: уважно прочитайте ваше Свідоцтво. Будьте дуже уважні до ваших реквізитів: чи правильно з точністю до літери вказано назву підприємства та його адресу? І треба не просто перевірити, а саме буква в букву як у вашому Свідоцтві з держреєстрації підприємства написано: повну назву та повну адресу. А якщо власник знака (юрособа чи фізособа) змінив адресу – то треба ж зміни і до Свідоцтва внести, інакше не зможете захистити права

Питання 3. Як часто порушуються права на торгову марку, що найчастіше крадуть?

Частіш за все крадуть закордонні торгові марки, які успішні у своїх країнах, але своєчасно не перейнялися питанням реєстрації їх в Україні. Є взагалі видатні випадки. Це коли закордонна компанія роками постачала свої товари в Україну через українських партнерів, а на реєстрації свого бренду вирішила заощадити. А потім такий всесвітній скандал: «В Україні порушують права інтелектуальної власності! Президенте! Парламент! Кабмін! Караул!». Наша позиція як громадян України та спеціалістів інтелектуальній власності така: «Знали ж, що є держава Україна? – Знали! Зекономили? – Зекономили! То навіщо нарікати на дзеркало, що там щось таке?». Україні другий десяток років. Ми впевнені, що всі іноземні компанії, які хотіли подбати про свої торгові марки, мали таку можливість, надану законами нашої держави: і міжнародні процедури є, і відповідний Закон України також є, і патентні повірені є. А ті, хто не спромігся чи неповажно поставився до нашої держави – ласкаво просимо до українського суду. І вже за зовсім інші гроші – захищайте ваші права. Трапляються також і випадки навмисних атак на зареєстровані торгові марки. Іноді їх намагаються скасувати у суді, викидаючи як справжні, так і уявні похибки у проведенні процедури реєстрації. Наприклад, вказали ви неправильно адресу, а згідно із законом – це вже й не ваша ТМ, а якоїсь іншої юрособи. У хід йде все – від заперечення того, що ви це позначення використовуєте взагалі і чи правильно ви її реєстрували.

  Актуальна класика зараз – це захоплення доменних імен відомих компаній з метою їхнього подальшого продажу справжньому власнику бренду. Приклад з найпростіших доменів: домен dior.com.ua належить зовсім не Christian Dior group, а adidas.com.ua як і reebok.com.ua належить не Adidas group. Ось такі сумні приклади нашої дійсності.

  Питання 4.    Як часто в українському бізнесі та в яких його сферах найчастіше зустрічаються порушення права інтелектуальної власності?
  На жаль, важче сказати – у яких сферах не зустрічаються порушення прав інтелектуальної власності. І український бізнес – не виняток. Так у цивілізації склалося: є Творці і є Копіювальники. Тобто ті, хто без дозволу Твррців скопіює. Треба розуміти, що успішний товар, послуга чи бізнес та їх підробка, копіювання завжди будуть поруч. І все питання в тому, щоб максимально ускладнити життя підробкам та Копіювальникам. А ускладнити її можна лише шляхом реєстрації та захисту прав.
У Європі взагалі поширений моніторинг порушення прав, коли фірми, спеціалізовані на захисті прав інтелектуальної власності проводять моніторинг основних галузей можливих порушень: реєстрації підприємств, товарів у торгових мережах, реєстрації доменів тощо. І часто проблема західних правовласників ще й у тому, що хоча вони мають торгові марки, зареєстровані в Україні, але не хочуть займатися моніторингом нашого ринку та боротьбою з підробками. Проблема правоохоронних органів у тому, щоб вони могли захищати ту саму торгову марку «Adidas», то у них має бути письмова заява від власника (а в Україні – від законного представника) Adidas group. Інакше всі справи розсипатимуться у суді.

Наш Гражданский кодекс дал исключительное право защищать торговую марку – ее владельцу. А не МВД, Антимонопольному комитету или кому-то еще. Они – могут помогать в этой борьбе. Но как они могут помочь, если сам владелец торговой марки для этого ничего не сделал? Наше Агентство тоже готово предоставлять такой комплексный контроль прав интеллектуальной собственности на территории Украины. Но спрос пока невелик.
Поэтому я и считаю, что большинство обвинений Украины в нарушении прав интеллектуальной собственности со стороны международных компаний – надуманны, т.к. сами владельцы этих прав ничего не сделали, чтобы защитить, а не просто зарегистрировать свои права. И за шумом пытаются спрятать ошибки кого-то из своих сотрудников.

5. Наша марка уже зарегистрирована в Украине, по ней получено Свидетельство. Скажите, а охраняется ли она в других странах?
Нет. Торговые марки имеют исключительно территориальный принцип охраны прав. То есть, если ваша торговая марка получила регистрацию в Украине, то только в Украине она и охраняется. Причем охраняется она исключительно для тех товаров и услуг, которые указаны у вас в Свидетельстве. Для того, чтобы защитить вашу торговую марку за рубежом – надо использовать Мадридскую систему междунарожной регистрации торговых марок. Но это обширная тема и скорее всего потребует отдельного разговора.

6. А является ли использование торговой марки или фирменного наименования в виде, сходном с нашей торговой маркой нарушением наших прав на торговую марку?
Здесь нужна дополнительная информация. Если кратко – то прав всегда тот, кто был первым.  Если вы первыми подали заявку на регистрацию торговую марку, то сходную до степени смешения торговую марку для тех же самых товаров и услуг просто не должны зарегистрировать. Если же говорить о фирменном наименовании и торговой марке – то опять же повторюсь: прав всегда тот, кто был первым. Если вы издаете журнал «ААА», то ООО «ААА» не должно издавать журнал и помечать его своим названием. Основной критерий наличия или отсутствия нарушения: потребитель не должен быть введен в заблуждение относительно истинного производителя товаров или услуг.

 

Сложный вопрос. Ведь наше законодательство вообще не имеет указания: где и когда должен и может располагаться символ зарегистрированной торговой марки – ®. Или тот же символ, указывающий, что торговая марка – подана на регистрацию – ™. Здесь скорее можно усматривать введение в обман потребителя относительно самой торговой марки. А это уже – Ведомство по защите прав потребителей.

8. Судебная практика разрешения дел о нарушении прав интеллектуальной собственности – на что может рассчитывать истец?
Практика разрешения дел о нарушении прав интеллектуальной собственности – еще только складывается. Да и не всегда она однозначна. Ведь палка – она всегда о двух концах. Ведь можно защищать истинные права  интеллектуальной собственности, а можно защищать ведь и мнимые права. И конечно, в первую очередь здесь важна квалификация судьи.
Ведь бывают же случаи преднамеренной атаки на истинных владельцев прав. Приведу пример. Польская компания создала предприятие с гражданкой Украины, доли поделены как 95/5 %. Соответственно польские учредители поставили предприятию товаров на миллионы гривен. Пользуясь тем, что польские учредители ей излишне доверяли и не подумали своевременно о регистрации своих торговых марок, гражданка Украины регистрирует их торговые марки на себя. И получив Свидетельства, подает в суд на предприятие на весьма круглую сумму: нарушены права на зарегистрированную ей торговую марку!  И судебная тяжба тянулась годами.
Сама же судебная практика разрешения дел о нарушении прав интеллектуальной собственности с моей субъективной точки зрения – достаточно печальна. Печальна потому, что больна сама судебная система: нехватка судей, помещений, недостаточная квалификация судей и т.д., и т.п. Защищать права в любом киевском суде – это тяжелый труд. Если вы были в любом киевском районном суде или в Киевском хозяйственном суде, то самая большая проблема там – это аппарат суда. Мне кажется, что подбор в помощники, секретари и на административные должности в киевских судах девушек с на редкость неприветливыми лицами, а часто просто невоспитанных хамок – это просто особый киевский кошмар. Пример десятидневной давности в Киевском хозяйственном суде. Закончилось заседание. В промежутке перед началом второго я зашел спросить секретаря: когда можно будет забрать решение? Как это 20-тилетнее хамло на меня рявкнуло: «не знаю я ничего! Не мешайте работать». А мне – же в два раза поболее лет чем ей. Ну смогли же таможенники издать правила, по которым на рабочем месте сотрудник должен улыбаться? Что мешает это сделать в Киеве?
Но есть и положительные примеры работы судов. Вот недавно пришлось защищать права по торговой марке в Уманском горрайонном суде (судья – Коваль Анатолий Борисович). И хотя помещение – старенькое, но какое же благоприятное впечатление производят все работники суда и сами судьи. Вежливость, внимание и истинное желание разрешить спор согласно закону – это просто великолепный пример правильной организации работы суда и профессионализма самого судьи.

Мое профессиональное мнение: как театр начинается с вешалки, так и судебная система начинается с канцелярии и аппарата. Будут в судах уважать обычных граждан – будет и большая надежда на разрешение дел о нарушении любых прав именно согласно Закону, в том числе и в отношении прав интеллектуальной собственности.

© Кондратюк И.В., 2010

Зарегистрированная торговая марка

Зарегистрированная торговая марка

7. Если компания на незарегистрированной торговой марке рисует значок ®, является ли это нарушением и каким?

Related Posts