Останнім часом конкуренція на ринку різних товарів та послуг, боротьба за споживача, спроби завоювати нові ринки збуту швидко зростають. Конкуренція вимагає не тільки створити якісний продукт, але й зробити його таким, що запам’ятовується і відрізнятися від ряду аналогічних товарів. Не стали винятком і алкогольна, тютюнова та харчова галузі. А в умовах економічної нестабільності посилюється боротьба за ринок, інструментами якої частково є недобросовісна конкуренція та порушення прав інтелектуальної власності
Враховуючи актуальність цієї проблеми в одній із найрозвиненіших галузей економіки, компанія Conference House 12 червня 2010 року провела IV Професійну конференція «Захист інтелектуальної власності: практика в алкогольній, тютюновій та харчовій галузях», на якій розглядали низку питань. Зокрема, узагальнення практики АМК та судову практику у цій сфері.
За словами президента Українського національного комітету Міжнародної торгової палати (ICC Ukraine) Володимира Щелкунова, однією з головних причин незадовільного захисту інтелектуальної власності є розкиданість правових норм в багатьох нормативно-правових актах. «На жаль, ці питання досі регулюються у нас 37 законами, підзаконними актами, різними роз’ясненнями тощо», — зазначив пан Щелкунов. Тому конче необхідно звернути увагу законодавця, зокрема профільного комітету парламенту, на створення чесних та дієвих правил гри з інтелектуальної власності у сфері підприємництва
Незважаючи на захист інтелектуальної власності у досить вузькому спектрі галузей економіки, якому було присвячено конференцію, на ній було розглянуто низку питань. Так, начальник відділу організації захисту прав Управління правового забезпечення промислової власності Держдепартаменту інтелектуальної власності Інна Шатова виступила з доповіддю про новації та колізію у чинному законодавстві у сферах інтелектуальної власності та реєстрації знаків для товарів, послуг та промислових зразків
Одні з найцікавіших і практичних порад звучали від Патентних повірених. Дуже часто захист прав інтелектуальної власності починають тоді, коли їх уже треба захищати у суді, А коли ці права виникають, створюються нові торговельні марки, винаходи та промислові зразки, ніхто не думає про їх захист. І саме тому всі конфлікти у цій сфері, досудовий та судовий захист йдуть постфактум. Ризики щодо своїх прав пояснюються закладенням проблем ще на етапі створення торгової марки. При створенні нового бренду слід звернути увагу на конфіденційність цього процесу. Такою є думка Патентних повірених.
Серед інших поширених помилок у процесі розробки торгових марок було названо бажання зробити так, як у конкурента. Або незважаючи щоб знак подобався керівнику. Або розробити бренд, привабливий лише на думку маркетологів. У першому випадку існує ризик отримання претензій з боку власників раніше зареєстрованих торгових марок. А вони стовідсотково дійдуть висновку, що новий Ваш знак є подібним до ступеня змішування з їх старими брендами. А це вже може призвести до затяжних конфліктів та значних витрат на судові суперечки. Отже власникам нових брендів слід чітко розуміти, що реєстрація ТМ — це важливий і необхідний крок. Та розуміти, факт реєстрації бренда не є гарантією вирішення всіх проблем. Слабка за своїми розпізнавальними характеристиками торгова марка залишатиметься слабкою та вразливою.
Інші Патентні повірені розповіли про захист торгової марки через АМКУ. Вони вважають, що одним із головних питань, на яке варто звернути увагу, є положення ст. 1 Закону “Про захист від недобросовісної конкуренції”. Воно встановлює, що «несумлінною конкуренцією є будь-які дії у конкуренції, які суперечать торговим та іншим чесним звичаям у господарській діяльності». Слід зазначити, що поняття “чесні звичаї” викликає багато питань у фахівців інтелектуальної власності.
Нагадаємо, що якщо Вам потрібна реєстрація торгової марки, то ми завжди поруч!
© Яна Кондратюк, 2010